Ring oss 031-757 05 07 | 070-056 80 00

Mina favoriter ( 0 )
Visa mina favoritobjekt

Hur Fastighetsforvaltning fungerar i Turkiet?

28.03.2016

Som Antalya Homes är främst säljer till utlänningar, vi möter vanligen samma frågor om hanteringen av komplexen från våra kunder. Varje land har mer eller mindre samma regler om hanteringen av fastigheter. Denna artikel är skriven för att informera utländska fastighetsköpare i Turkiet om ägarföreningen.

Platshantering eller ägarföreningen betyder "Site Yönetimi" på turkiska. Ägareanslutningen arrangeras av Commonhold Property Law nr: 634. När någon köper en fastighet i en komplex / förening, accepterar du att följa reglerna för förvaltningsplan om lagfart signatur på generaldirektoratet för fastighetsregistret och fastighetsregister. Du kan fråga din fastighet förvaltningsplan när du får din lagfart. I allmänhet är förvaltningsplanen en standardtext om det inte är skräddarsytt framställs genom konstruktör.

Ägareanslutningen av komplex i Turkiet

Upprättande och Holding Fastighetsforvaltning Ledningsmöten

När du köper en fastighet från en ny byggnad, bra byggföretag etablerar ledningen. Om inte, måste du samarbeta med dina grannar. För att fastställa en förvaltning bör ett möte hållas av alla fastighetsägare. Här är stegen enligt lagen;

Förbered möte agenda och inbjudan till Fastighetsforvaltning Ledningsmöten
Skriv alla ämnen vad som ska diskuteras i mötet som (upprättande byggledning, välja plats ledningen, bestämma underhåll avgift, bestämma vaktmästare eller säkerhetsarbetsregler , etc) Enligt Commonhold Property Law, kan du inte ta beslut i mötet om det inte deklareras på dagordningen och inbjudan. Du måste bjuda in ägarna med att möta adress och tid för båda mötena.

Bestämma ett datum för mötet
Du måste deklarera två sammanträdesdatum om majoriteten av fastighetsägare (majoritet är 51%) inte deltar i det första mötet. Andra mötet kan fastställas efter 7 dagar från första mötesdagen. Vid andra mötet, är majoriteten inte obligatorisk längre.

Legal inbjudan
En inbjudan med denna kallelse ska levereras till alla fastighetsägare. Ett exemplar kan du hänga på de komplexa eller entréer där alla lätt kan se. Tyvärr är det nog. Det finns två sätt att leverera inbjudningar;
1- Dessa inbjudningar kan levereras till fastighetsägare mot en signatur på "inbjudan Leverans Sheet"
2- Om fastigheten är tom, hyrs av en hyresgäst eller det är inte möjligt att nå till fastighetsägaren , måste du skicka denna inbjudan med "registrerade och svara betald bokstaven". Efter att skicka brev, hålla registerdokument för lednings poster som alla ägare är verkligen inbjudna.

Platshantering Möten | Site Yönetim Toplantısı

Första mötet
Du kan förbereda "beslut Book" och "Drift Ledger" innan mötet. Förbered ett pappersark av "Närvaro av mötesdokument " där varje mötesdeltagare kan sjunga om de är närvarande vid mötet. Om majoriteten tänds deklarerade tid och plats, börjar mötet; om inte det andra mötet kommer att hålla.

Andra mötet om det behövs
Majoriteten av fastighetsägare nummer är inte obligatorisk längre. Även där är en fastighetsägare och om alla inbjudningar utförs korrekt, kan du fatta alla beslut själv. Alla beslut ska fattas med rösterna 51% av mötesdeltagare.

Efter plats ledningen är etablerad, är chef godkänt tills januari. Det är viktigt att skriva detaljerade uppgifter befogenheter manager i beslutet bok som bankkontoöppning / hantera, ger fullmakt till en advokat som agerar på SGK (försäkringsmyndighet) och Skattekontoret. Efter mötet måste skötare underteckna beslut mötes. Det är klistras besluten Book. På Notarius utvalda offentliga Site Manager får sin auktorisation på uppdrag av Platshantering.

Årliga Områdesförvaltning Möten

Varje beslut av områdesförvaltning tas i dessa möten. Varje fastighetsägare bör lyda regler och beslut i dessa möten. Dessa beslut får inte strida mot förvaltningsplanen och turkiska relaterade lagar.

Platschefer och väljs och godkänts bara för ett år. Dessa möten ska hållas varje år i januari varje år. Det rekommenderas att delta i dessa möten eller låt dig representeras av en av din vän, granne eller din Tennant. Din företrädare får delta i dem med under dokument för representationen för Platshantering Meeting;

Representation för Platshantering stämma | Site Toplantısı Vekaleti
Som fastighetsägare av ........ (skrivblock , fastighetsnummer), jag ger delegation rätt att ......... (skriv här personens namn). Han har rätt att rösta och att fullgöra vid mötena hålla 2016.
Ditt fullständiga namn och underskrift

Välja styrelsemötet

Vid uppgiven tid och plats mötet börjar efter undertecknandet av närvaro ark. För det första bör väljas möte ordförande och författare till måttlig mötet. Ordföranden bör inte vara tidigare platschef eller styrelse kontroll.

Tidigare Förvaltning / Revisionsrapporter och Discharge

En riktig chef och revision bör ha kopior av sina rapporter innan mötet. Manager läser tidigare år verksamhet som en rapport till skötare. Styrelsen för kontroll medlemmar bör ha kontrollerat och sett alla utgifter, erhåller betalningar, kvitto av insamlade underhållsavgifter före mötet. En av styrelsen för styrorgan läser revisionsberättelsen. Efter båda rapporterna presenteras, är chef och styrelse kontroll röstade för ansvarsfrihet slutligen om tidigare förvaltning och finansiell ställning. Varje fastighetsägare kan begära att styra finansiella rapporter och bevis på betalning och kostar före eller vid mötet. Om du inte är övertygad om clearance poster, fråga i mötet för att få rapporten om det inte levereras ännu. Om du tycker att det är en kostnad utan några tecken på ekonomisk balans inte är korrekt, kan du göra anspråk på att civil domstol fred i en månad tid efter detta möte. Domstolar kontrollerar revisionsberättelsen för samtliga fastighetsägare.

Välja New Site Manager och styrelse of Control

Ny chef och styrelse styrorgan väljs. Platschefen kan vara någon eller något företag. Men styrelsen för styrelement måste vara från fastighetsägare. De kommer att tillåtas att utföra alla beslut fattas vid mötet som han har till uppgift.

Förklarade Meeting Agenda och saker att besluta

Alla punkter som deklarerats i mötesagendan , kommer det att diskuteras och lösas i den här delen av att möta liknande; allmänna påståenden, vaktmästare arbetsplan, underhåll avgift belopp, hissar, drifttid pool etc. Det kanske behöver en reparatör, målning eller ytterligare arbeten i gamla byggnader. I detta fall en budget avgörs i mötet. Ägare kan rösta och accepterar att betala dessa extra kostnader. För att ta beslut 51% av nuvarande skötare är tillräckligt för att acceptera som beslut av mötet. Det är viktigt att skriva

Underhållsavgifter och extrakostnader

Underhållsavgift bestäms vid dessa möten och varje fastighetsägare ska betala den. Om ledningen frågar merkostnader för reparation och målning byggnaden, betala det. Vi rekommenderar att våra kunder aldrig motstå mot ledningen om dessa betalningar. Om du inte är säker på om de är rättmätiga fråga från dig, fråga från chefen att se beslutet bok där det skriver. De måste visa dig dessa beslut. Det bör tydligt skriven hur mycket det ska betalas för enheter och anledningen. Betala varje gång mot ett kvitto med tydlig beskrivning som;
Underhåll avgift för mars, 2016
Ytterligare betalning för målning augusti, 2017

Vi råder våra kunder att betala förskott för 6 månader om de inte stanna regelbundet hemma. Även du stanna eller inte, bör chefer göra dessa kostnader och betala lönen för personalen. Det kommer att bli en bra område för dig att betala förskott i stället för att ha lång tid skulden. Advance betalare är oftast mer omtyckt än senare betalar eller icke-betalande grannar.

Om du inte betalar extra krav betalningar eller underhållsavgifter , skulle du vara säker på att de kommer att få det från dig genom tvångsmedel kontor med rättegångskostnader, advokatarvoden och intressen. Om din skuld är mycket högre, kan dina grannar ta beslut om att låta din lägenhet att sälja till verkställighet kontor också.

Aidat | Underhållsavgifter

Turkiska ordbok av Platshantering och fakta

Kat Mülkiyeti Kanunu - Commonhold Property Law
Yönetim Planı - Förvaltningsplan
Site Yönetimi - Byggledning eller Ägare Association
Tapu - Lagfart, ägande register dokument
Toplantı Gündemi - Mötesagenda
Aidat - Underhållsavgift
Davetiye Dağıtım Cetveli - Inbjudan Delivery sheet
Tebligat - Legal inbjudan
İadeli Taahhütlü Mektup - registrerade och svar betalt brev
Karar Defteri - besluts bok
İşletme Defteri - Operating Ledger
Hazirun Cetveli - Förekomst av mötesdokument
Çoğunluk - Majoriteten är 51% av fastigheter. En person kan inte rösta mer än 1/3 av mötesnärvaro enligt lagen. Fastigheter räknas inte i detta fall.
Site Yöneticisi - Platschef
Denetim Kurulu - Board of kontroll
Sulh Hukuk Mahkemesi - Civil Court of Peace
Toplantı Vekaleti - Representation för Meeting

Författare : Bayram Tekçe

Nyheter28.03.2016
Hur Fastighetsforvaltning fungerar i Turkiet?
01.02.2016
Statistik för Fastighetsförsäljning i Turkiet 2015
05.08.2015
Serviceavgifter och Apartment Maintenance Fee i Turkiet
27.07.2015
G20-mötet 2015 i Antalya
22.04.2015
Expo 2016 i Antalya
23.10.2014
Istanbul Homes är nu Etablerat!
26.09.2014
Antalya Homes Fyller 10 år
21.09.2014
Köpa Hus Utomlands i Malmö och Göteborg
Läs alla nyheter
GÅ TILL
TOPPEN