När du vill köpa fastigheter i Turkiet har du utan tvekan några frågor att tänka på. Vi kommer mer än gärna att diskutera köpprocessen med dig antingen via telefon eller personligen, men för att hjälpa dig komma igång har vi visat några av de vanligaste frågorna (FAQ) nedan:
FastighetsägandeGÅ TILL TOPPEN▲
Alla fastigheter i Turkiet är "fristad".
En titelakt (TAPU) är ett dokument som bevisar och skyddar en fastighets äganderätt. Den visar plats, storlek, typ och ägaren av en fastighet. Läs mer titelakt i Turkiet.
Inga problem! Att skriva ut en titelakt är en enkel uppgift. Din ursprungliga registrering är skyddad som hårddisk och mjukvarukopia med hög säkerhet hos Direktoratet för jordregister och Kadastre.
Det finns ingen gräns för antalet personer vars namn kan skrivas på samma titelakt.
Eftersom de fastigheter du köper i Turkiet är fristående, ärver dina familjemedlemmar dina fastigheter efter din död. Läs mer om fastighetsarv i Turkiet.
Hyresgäst betalar underhållsavgiften som tull i Turkiet. Men ibland, beroende på hyresavtalet mellan de två parterna, kan det ingå i hyran.
Det är en laglig skyldighet att betala underhållsavgift om din fastighet finns i ett sammansatt. Dessutom är det moraliskt ett måste eftersom dessa insamlade pengar används för att förbättra omgivningen på fastigheten. Relaterad sida: Avgift för serviceavgifter och underhåll av lägenheter i Turkiet.
Till skillnad från de flesta andra länder är transaktioner mycket lättare och mindre tidskrävande i Turkiet. Du kan öppna ett bankkonto inom en timme när du kommer till banken med färdiga dokument. Läs mer om att öppna ett bankkonto i Turkiet.
Nej. Alla banker i Turkiet omfattas av den statliga banklagen. Det finns ingen skillnad mellan statsbanker och privata banker när det gäller säkerhet.
Ja. Banker accepterar POA för finansiella transaktioner i Turkiet. Så din ombud kan ta ut pengar från ditt bankkonto genom att visa en giltig fullmakt.
Du hittar de flesta artiklar upp till 50% billigare än de europeiska länderna och USA. Elektriska föremål är dock de dyraste i jämförelse med dessa länder. Läs mer om levnadskostnader i Turkiet.
Ja, utländska fastighetsköpare kan få inteckningar i Turkiet. Vi har slutfört denna process med 100% framgång för utlänningar sedan vi etablerade vårt företag.
Det beror på räntorna i köparens hemland. Om ditt bostadslån tillhandahåller en inteckning med lägre räntor kan du föredra att få lånet i ditt land för ett utländskt fastighetsköp. Du kan också överväga att köpa fastigheter med en delbetalning från byggföretag.
I Turkiet är LTV-kvoten 50% för utländska fastighetsköpare. Detta innebär att du kan få en inteckning upp till 50% av försäljningspriset för fastigheterna och att du redan bör ha restbeloppet för förskottsbetalning.
Ja, utlänningar kan använda bostadslån i Turkiet. Det finns ingen skyldighet att ha ett konto i förväg. I enlighet med bankpraxis erbjuds inteckning med låntagarens huvudinkomstvaluta. Till exempel kan européer få eurokrediter. Innan de öppnar ett bankkonto fortsätter de genom att utvärdera din trovärdighet enligt dina deklarationer och öppna ett konto omedelbart om det är positivt. Läs mer om inteckningar i Turkiet för utländska fastighetsköpare.
I Turkiet accepteras inte checkar som ett sätt att betala för fastighetsköp. Vi accepterar endast kontanter, banköverföring och bitcoins.
Innan du köper GÅ TILL TOPPEN▲
Ja, du kan få ett skattenummer online förutom att du kan få det från skattekontor som finns i varje stad och dess distrikt i Turkiet. Läs mer om hur du får ett skatte-ID-nummer i Turkiet.
Ett skattnummer kan enkelt skrivas ut i Turkiet. Vi rekommenderar dock att du förvarar en kopia av den för att förhindra onödigt arbete.
Skattnummer har ingen valideringsperiod i Turkiet. Du kan använda ditt skatte-ID-nummer under hela ditt liv.
Statlig fastighetsskatt, miljöskatt och förmögenhetsskatt. Dessa är emellertid relativt låga. Relaterad sida: Fastighetsbeskattning i Turkiet.
Utvärderingsrapport förhindrar alltför höga fastighetsförsäljningar. När man köper en fastighet, frågar markregistret och Kadastre om SPK validerad värderingsrapport som ett bevisdokument på att köpet gjordes till rätt pris. Din adressat är en direkt fastighetsutvärderingsavdelning för markregister och Kadastre. Processen tar 3-6 dagar. Läs mer om utvärderingsrapporten.
Titelförsäkringskontor ber om utvärderingsrapporter som har upprättats under de senaste tre månaderna. Om våra klienter "utvärderingsrapporter" valideringar slutar, hjälper Antalya Homes sina kunder att förnya sina rapporter gratis.
Under köp GÅ TILL TOPPEN▲
Efter att ha betalat bokningsavgiften kommer Antalya Homes att utföra rubrikcheck. Ett avtal kommer att upprättas mellan säljaren och köparen. Detta ger detaljer om slutdatum, betalningsschema och villkor. När detta är undertecknat av alla parter betalas depositionen och ansökan görs till Tapu och landskontor. Efter ansökan kan du få titelakt inom 2-3 arbetsdagar. Du kan skriva under en fullmakt för att avsluta alla nödvändiga pappersarbete om dina omständigheter kräver det. Relaterad sidor: Köpa Hus i Turkiet, Fastighetsköp i Turkiet.
Du betalar normalt en 10% bokningsavgift och sedan 30% som en insättning inom fyra veckor. De flesta utvecklare erbjuder scenbetalningar (engångsbelopp som ska betalas efter varje byggnadsfas) ofta med en viss flexibilitet gentemot dina omständigheter. Detta kommer att avtalas vid köpstillfället. Se listan över fastigheter med avbetalningar från byggföretagen.
Om du köper en fastighet vid nyutveckling kommer priset att fastställas av utvecklaren. Oavsett agentprovisioner bör du fortfarande betala samma pris med vem du köper igenom, oavsett om du går direkt eller via en tredje part.
Utvärderingsrapport, passöversättning hos notarius, fullmakten om det behövs, 2 foton, lokalt skattnummer och bankkonto. Läs mer om lagfart överföring.
Generellt tar det en dag efter ansökan till Generaldirektoratet för markregister och Kadastre med alla nödvändiga handlingar. Ibland kan det, beroende på arbetsvolymen på titelkontoren, försenas en dag eller två.
Titelakt-escrow är ett alternativt sätt att förmedla titelakt i Turkiet. Här betalar köparen pengarna till säljaren genom Takasbank, som är den centrala clearing- och avvecklingsinstitutionen i Turkiet. Pengar överförs till säljaren efter bekräftelsen av rapporten om den framgångsrika titeln transport till köparen. Lär dig mer detaljerad information om Titelförändringssystem.
Hypothec är ett åtagande, rätt eller säkerhet som ges genom avtal eller genom lagstiftning till en gäldenär över kontoinnehavarens egendom utan att flytta äganderätt eller äganderätt till gäldenären. I Turkiet används hypotek om titelakt när köpare är skyldiga ett kassamått till köpmän. Det förvisas från titeln när skyldigheten betalas.
Eftersom fullmakten är ett allvarligt beslut som låter någon annan agera för dig och alla handlingar är på det turkiska språket, är det en skyldighet att ha en svurna tolk för att översätta informationen på handlingarna för dig innan du skriver.
Ja, du kan ge en fullmakt vid turkiska ambassader. Notariuskontor i ditt land kan också förbereda en fullmakt om ditt land är en del av Haag Apostillekonvention. Läs mer om fullmakt.
Om en utlänning äger fastighet i Turkiet får han / hon ett uppehållstillstånd som förnyas vartannat år om han / hon behåller ägandet. Läs mer om uppehållstillstånd i Turkiet.
NEJ! Att ha ett uppehållstillstånd har emellertid vissa fördelar och Antalya Homes expertteam hjälper dig att få ditt uppehållstillstånd om du begär det.
Ja. Ditt företag kan äga en fastighet i Turkiet om ditt land har ett ömsesidigt avtal med Turkiet. Antalya Homes hjälper dig professionellt för denna komplicerade process. Vi har redan övat på detta flera gånger.
Ja, det finns välrenommerade Svensktalande advokater/advokater. Vi kan presentera dem för dig under din visningsresa. Läs mer om advokat- och advokatsupport.
Transportavgift för rubrikförteckning, fastighetsregistret och kapitaltilläggsavgift, notarie och översättningskostnader. Alla utgifter för fastighetsköp förklaras på vår sida för inköpskostnader.
Efter köp GÅ TILL TOPPEN▲
Dina nycklar kommer att levereras under titeln för transportdag och du kan flytta till ditt nya hem efter titelaktens transport.
DASK (Doğal Afet Sigortaları Kurumu) är en obligatorisk jordbävningsförsäkring för abonnemang på nytt i Turkiet. Du kan inte registrera din fastighet för verktyg som vatten, el och naturgas utan giltigt DASK i Turkiet. En DASK täcker också dina förluster efter en jordbävning.
Underhållsavgiften varierar beroende på komplexa funktioner. När det finns fler anläggningar i komplexet kan underhållsavgifterna öka. Vi informerar våra kunder om underhållsavgiften under visningsturerna. Läs mer om serviceavgifter och lägesunderhållsavgift i Turkiet.
Många utvecklare erbjuder möbleringspaket. Om du vill kan du köpa en möblerad fastighet eller så kan vi erbjuda en plats att köpa. En möbelturné för ditt nya hem är en av våra kostnadsfria eftermarknadstjänster.
Uppehållstillstånd underlättar alla dina transaktioner när du är i Turkiet. Dessutom förhindrar det visumkostnader. Läs mer om uppehållstillstånd i Turkiet.
Fastighetsförsäkring görs avseende egenskaperna hos fastigheten. Försäkringsbolag presenterar sina erbjudanden när du ger dem nödvändig information om ditt hem. De kommer att slutföra försäkringsköpet efter din bekräftelse av priset. Fastighetsförsäkring är en av våra eftermarknadstjänster. Lär dig detaljerad information om fastighetsförsäkring i Turkiet.
Det finns faktureringscentraler nästan i alla stadsdelar i Turkiet. Du kan betala dina räkningar genom att gå till ett av dessa centra. Du kan också göra automatiska betalningsorder för dina verktygsräkningar. Antalya Homes hjälper dig också med detta, som en kostnadsfri tjänst för efterhand. Ta en titt på vår sida för efter köpet tjänst.
Om du har ägt fastigheten i fem år eller mer, är du befriad från fastighetsskatt. Du ska se till att alla räkningar betalas upp till datum. Läs mer om fastighetsbeskattninghär.
Ja, Turkiet erbjuder goda investeringschanser med hög avkastning på investeringen. Antalya Homes följer denna process för sina kunder som en gratis kundservice. Kolla hyresintäkter garanterade fastigheter här.
Det finns ingen sådan begränsning. Du kan köpa mer än en fastighet för att täcka totalt 250.000 USD och fastigheterna kan till och med vara i olika städer.
Det kan ta upp till 60 dagar att slutföra medborgarskapsprocessen beroende på arbetsvolymen hos myndigheter. Den turkiska regeringen har öppnat ett speciellt medborgarskapskontor för att minska tiden som sökande tillbringar. Läs mer om turkiska passoch dess fördelar.
Ja. Om du skickar din fullmakt till en advokat eller någon du litar på i Turkiet, kan din ombud följa processen för dina räkning. På detta sätt kommer du att slutföra köp- och turkisk nationalitetsprocess även utan att besöka Turkiet. Antalya Homes expertteam följer också hela processen för sina kunder. Efter att ha slutfört allt nödvändigt arbete för dig skickar vi antingen dina turkiska pass till din adress eller så håller vi dem säkra för dig tills du besöker oss.
Nej, turkiska lagar tillåter dubbelt eller flera medborgarskap. Det beror helt på ditt hemlands lagar.
Ja. Du, din make och dina barn under 18 år (på ansökningsdatum) kan få medborgarskap.
Nej. Endast den sökande får besöka Turkiet och tillämpa det på hans / hennes familjens vägnar med de dokument som krävs.
Nej, föräldrar omfattas inte när en vuxen köper; endast make och barn under arton år kan dra nytta av ditt köp.
UppehållstillståndGÅ TILL TOPPEN▲
Om en utlänning äger egendom i Turkiet får han / hon ett uppehållstillstånd som förnyas vartannat år om han / hon behåller ägandet. Läs mer om uppehållstillstånd i Turkiet.
Ett uppehållstillstånd underlättar alla dina transaktioner när du är i Turkiet. Dessutom förhindrar det viseringskostnader. Läs mer om uppehållstillstånd i Turkiet.
Ja. Du kan köpa en fastighet i Turkiet på distans och få uppehållstillstånd med en fullmakt. Relaterade sidor; TeleProperty
Om du har besökt Turkiet med ditt nuvarande pass tidigare kan du ansöka om uppehållstillstånd på distans. Du kan kontakta oss direkt för mer information.
Det tar ungefär tre veckor till en månad att få ditt kort efter mötet på invandringskontoret.
Ja. Men om du inte kommer att kunna delta i mötet kan du lämna en fullmakt till en advokat för att göra det för dina räkning. Relaterade sidor; Fullmakt
Du kommer att få ett tillfälligt uppehållsdokument som innehåller din uppehållsinformation och ditt uppehållskortnummer och du kan utföra alla dina officiella åtgärder med detta dokument tills du får ditt uppehållskort.
Kostnaden för ett uppehållstillstånd är varierande eftersom det beror på den sökande, familjen, antalet dokument som ska översättas, sökandens nationalitet och ålder. Det kan kosta mellan 700 TL och 3500 TL.
Ansökningsformulär för uppehållstillstånd, egendomens egendom i Turkiet, platsinformation för fastigheten från den lokala kommunen, sjukförsäkring, fyra porträttbilder, pass, polisintyg är de dokument som krävs för uppehållstillståndsansökan. Läs mer om uppehållstillstånd i Turkiet.
Ja. Din make och dina barn under arton år kan också få uppehållstillstånd i Turkiet. I det här fallet kommer dina barns födelsebevis och ditt vigselbevis med en apostille att vara de ytterligare dokument som krävs efter ansökan.
Ja.
Du kan få uppehållstillstånd i högst två år.
Efter att ha bott i Turkiet i åtta år med uppehållstillstånd kan du ansöka om ett långvarigt uppehållstillstånd som med andra ord är ett permanent uppehållstillstånd.
För det första får du ett meddelande om att leveransbesättningen inte hittar dig på din adress. Då kommer ditt kort att förvaras på postkontoret i en vecka. Om du fortfarande inte hämtar det genom att gå till postkontoret kommer det att överföras till invandringskontoret i staden. Du kan få ditt kort från invandringskontoret när du besöker Turkiet nästa gång.
Nej. Du kan få dina barns uppehållskort, men din makas kort kommer inte att levereras till dig, hon måste få det personligen eftersom hon är över arton år gammal.
Du kan ansöka om förnyelse av uppehållstillståndet inom de senaste 60 dagarna av ditt nuvarande uppehållstillstånd.
Om du stannar i Turkiet i fem år kontinuerligt kan du ansöka om medborgarskap. Om du vill få turkiskt medborgarskap tidigare kan du lära dig mer om turkiskt medborgarskap genom investeringar
Sälj din fastighetGÅ TILL TOPPEN▲
Huvudsakligen bestäms en fastighets försäljningsperiod av priset. Den genomsnittliga försäljningen av en fastighet som prissätts i enlighet med marknadsförhållandena tar mellan 3-6 månader. Vi garanterar att vi kommer att genomföra effektiva marknadsföringsaktiviteter som vi ansvarar för under vårt avtal. Att sälja en portfölj kanske inte nödvändigtvis är resultatet av att vi gör vårt jobb rätt. Fastighetsmarknadens allmänna situation ligger inte precis inom vårt inflytande. För en snabbare försäljning bör prissättningen ligga under marknadsförväntningarna.
Nej. Om du är för upptagen för att delta i visningsturerna eller om du inte är i staden kan du lämna dina nycklar hos oss. I det här fallet kommer våra agenter att göra visningsturer och de kommer att svara på frågorna för dig.
Vårt team av lokala experter rekommenderar rätt pris för din fastighet. Vi känner till platserna, fastigheternas verkliga värde och bakgrunden till konstruktionerna i våra serviceområden. Så du kommer att dra nytta av vår erfarenhet och kunskap för att sätta ett rättvist och korrekt pris.
Det kommer att finnas många förfrågningar. Vårt jobb är dock att förstå de potentiella köparnas förväntningar. Om kundens förväntningar inte matchar funktionerna i din fastighet eller de inte är seriösa köpare, kommer vi inte att ordna en visningsturné för din fastighet. Vi respekterar allas tid.
Vi inbjuder dig och köparen till vårt kontor för att bestämma villkoren i avtalet. Ett försäljningsavtal som innehåller alla villkor i avtalet undertecknas av båda parter med en deposition och ansökan om ägarandel börjar.
Full betalning för fastighetsförsäljning sker på överlåtelsedagen, precis innan de slutgiltiga underskrifterna som tull i Turkiet.
Ja. Några av våra portföljer är möblerade lägenheter och villor.
Vi säljer alla typer av fastigheter; lägenheter, villor, kommersiella fastigheter, mark och hotell.
Om du vill hänger vi inte upp ett "Försäljningsbräde". Undersökningar visar dock att dessa styrelser ökar begäran om visningsturer med upp till 20%.
Köpare ser professionella annonser 200% mer än enskilda annonser. Dessutom måste du välkomna många icke-relaterade samtal och meddelanden för att filtrera de icke-seriösa kunderna. Köpare strävar också efter att arbeta med professionella agenter för att undvika potentiella tvister. Dessa skäl är några av de viktigaste av många andra.
Antalya HomesGÅ TILL TOPPEN▲
Våra försäljningsavtal utarbetas av våra företag advokater.
Avtalet klargör villkoren i avtalet mellan köparen och säljaren. I händelse av tvist kan kontrakten sättas in i processen.
Allt och allt som båda parter är överens om under förhandlingarna skrivs in i försäljningsavtalet. Antalya Homes försäljningskontrakt sparar båda parternas rättigheter genom att agera som domare.
TeleProperty är en Antalya Homes-tjänst där köpare kan köpa sitt drömhus även utan att besöka det. Om du inte kan resa av vissa skäl men vill köpa en fastighet i Turkiet, ring nu för att ordna din online visningstur. Lär dig detaljerad information om TeleProperty.
Ja. Servitörer, smycken och läderhandlare är de mest kända säljare av fastigheter i turistiska regioner i Turkiet. Att gå igenom ett professionellt företag förhindrar dock oönskade resultat. Antalya Homes är ett registrerat fastighetsbolag vid handelskammaren i Antalya.
Att gå igenom ett etablerat företag som Antalya Homes Real Estate har flera fördelar: för det första får du se ett brett utbud av fastigheter som matchar dina kriterier och inte bara en specifik utvecklare; för det andra: du kommer att dra nytta av vår erfarenhet, såväl som ett fullt bemannat kontor för att stödja dig hemma. Relaterad sida: Varför skulle jag ta en visningstur med Antalya Homes?
Antalya Homes tillhandahåller service för alla steg i fastighetsköp, från att få skatte-ID-nummer till att öppna ett bankkonto, utvärderingsrapporter för fastigheter, transport av titelakt, verktygsanslutningar, möbelturer och mer. Besök vår sida tjänster.
I Turkiet fastställs avgift för fastighetsmäklare i lagarna. När en fastighet säljs har registrerade och licensierade fastighetsmäklare rätt att få en serviceavgift på 2% över fastighetens faktiska försäljningspris från köparen och fastighetsägaren separat. Ta en titt på inköpskostnadersida.
Antalya Homes är ett professionellt företag som arbetar med engagemang för humanistiska värderingar och affärsverksamhetsprinciper. Våra kunder visar sin tjänst för vårt företag när de upplever den professionella servicen hos Antalya Homes. Vi har sammanställt skälen som gör oss till det mest föredragna och rekommenderade fastighetsbolaget i Turkiet, du kan läsa artikeln här.
Antalya Homes erbjuder smidiga upplevelser i varje skede av fastighetsköp. Du kommer att få service från proffs som talar ditt språk och känner till din kultur, besöker de bästa prisgarantierna och sparar tid genom att använda erfarenheten från vårt företag.
En viktig del av vår tjänst är den personliga visningsresan vi ordnar för varje klient som vill resa för att se potentiella egenskaper. Varje visningsresa är unik och utformad för att passa våra kunders krav. Nyckelordet är service - vi pratar med dig innan du gör din resa, ta reda på exakt vilken typ av egendom och platser som är av intresse för dig och skräddarsyr din resa efter detta.